Employer Branding 2020
Het tekort aan arbeidskrachten, of liever gezegd het gebrek aan gekwalificeerde specialisten, was in de jaren negentig een bekende stand van zaken. In feite was het het jaar 1997, toen McKinsey voor het eerst sprak over de inmiddels veel geciteerde uitdrukking “War of Talent”. Vandaag de dag zien organisaties de absolute noodzaak om een aantrekkelijk werkgeversmerk op te bouwen en hierdoor deze talent-oorlog te winnen.
Met 2020 in het verschiet, zal employer branding een nieuwe vorm krijgen. Er zijn veel nieuwe trends op dit gebied die u in 2020 (moet) kan implementeren om de ‘war of talent’ te winnen. Welke trends dat zijn, gaan we in dit artikel verder toelichten.
1. Meer samenwerking nodig tussen interne belanghebbenden
Volgens een recent onderzoek van Universum onder 2000 HR-professionals en CEO’s bleek dat er samenwerking nodig is tussen verschillende afdelingen die betrokken zijn bij de employer branding, zoals recruiters/HR, marketing en CEO’s.
CEO’s, HR en andere interne afdelingen die verantwoordelijk zijn voor employer branding moeten krachten bundelen om employer branding van de organisatie naar een hoger niveau te tillen en zo het beste talent aan te trekken en te behouden.
2. Heroverweging van uw bestaande Employer Branding strategie
De doelstellingen van Employer Branding voor organisaties zullen de komende vijf jaar veranderen. De meeste van hen zullen zich gaan richten op lange termijn denken en zullen een grotere interesse tonen in het opbouwen van een talentenmerk op mondiaal niveau. Dit omvat onderzoek om te begrijpen wat werknemers delen, denken en voelen over hun werk, hun werkgevers en inspanningen.
Organisaties zullen hun uitgaven voor deze talent-branding verhogen om zich te richten op de potentiële kandidaten via verschillende sociale-mediaplatformen.
3. Interne verspreiding van de EVP binnen de organisatie
Het Employer Value Proposition (EVP) is nog steeds niet doorgedrongen op organisatieniveau. Meer dan 60% van organisaties over de hele wereld heeft een EVP, maar blijkt niet bekend te zijn binnen de organisatie. In feite, in veel gevallen, weten de directie-afdelingen nauwelijks dat het bestaat.
Om de employer branding te verbeteren, moet die beleidsmakers van de EVP het breed uitzetten binnen de organisatie. Dit zal de betrokkenheid van de huidige werknemers vergroten. Wanneer een werknemer wordt herinnerd aan de voordelen en tevredenheid van het werken met en voor uw organisatie, kan hij/zij andere grote talenten doorverwijzen naar uw organisatie.
4. Sociale media blijft het beste digitale kanaal om de resultaten te behalen
Mensen brengen het grootste deel van hun tijd door op social media platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en andere populaire platforms. Op dit moment zijn sociale media het belangrijkste employer branding kanaal voor de organisaties, gevolgd door carrièresites.
Social media zullen de reputatie van uw bedrijf als werkgever blijven beïnvloeden. Hoe meer je de boodschap verspreidt, hoe beter de kansen om toptalent aan te trekken. Het gebruik van social media voor employer branding staat op het punt om de komende vijf jaar met 70% te groeien.
6. Conclusie
Het enige doel van employer branding is om een beeld te krijgen van een authentiek, onderscheidend, geloofwaardig, aantrekkelijk en consistent werkgeversmerk. Het is van cruciaal belang om het merk te verankeren in de eigenlijke identiteit, waarde en cultuur van de organisatie. Het zal zorgen voor een hoger niveau van interne en externe betrokkenheid en zorgen voor een beter succes van het bedrijf in het algemeen.