7 Recruitment trends in 2019
2019 is inmiddels al een tijdje onderweg. In de recruitment vinden momenteel veel ontwikkelingen plaats. In dit artikel delen we 7 recruitment trends en aanbevelingen die we zeker terug gaan zien dit jaar.
1. Meer vacatures dan mensen om te vullen
Werkgevers moeten voorbereid zijn op een aanhoudend krappe arbeidsmarkt in 2019. We zien nog steeds een trend van meer vacatures dan beschikbare technisch specialisten om ze te vervullen. Als gevolg hiervan zullen veel bedrijven hun werving en selectie-inspanningen moeten blijven optimaliseren en toekomst-proof te maken om de concurrentie voor te blijven.
2. Optimaliseer de kandidaat-ervaring
Op basis van de huidige stand binnen de arbeidsmarkt ligt de ‘macht’ absoluut bij kandidaten. Zij hebben veel mogelijkheden om uit te kiezen. Dit heeft als gevolg dat kandidaten elke vacature, beloning en voordelen van een potentiële werkgever onder de loep nemen. Ze willen inzicht hebben in de bedrijfscultuur om te begrijpen hoe het echt is om voor de werkgever in kwestie te werken.
Daarnaast hebben kandidaten hoge verwachtingen van het sollicitatieproces. Het moet snel, efficiënt en eenvoudig verlopen. Open en tijdige communicatie tijdens het selectieproces is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat u de meest potentiële kandidaten betrokken houdt en ze niet verliest aan een concurrent.
3. Employer Branding
Sociale Media (LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, etc.) en een goed ontworpen werken bij-website blijven ook in 2019 waardevolle instrumenten. Kandidaten verwachten vandaag de dag dat bedrijven een gedefinieerd, dynamisch en boeiend merk hebben. Het is aan de werkgever om de aandacht van potentiële kandidaten te trekken. De noodzaak voor een overtuigend employer brand wordt versterkt door de toegenomen behoefte om op een effectieve manier passieve kandidaten te vinden en te boeien.
Volgens onderzoek zijn de belangrijkste investeringen voor de groei van een employer brand:
- Sociale media (47%)
- Werken bij website (21%)
- Marketing en reclame (12%)
Deze tools kunnen worden gebruikt om het publiek te informeren over wat je doet, hoe je het doet en hoe het is om voor je bedrijf te werken. Om de aandacht van kandidaten te trekken, moet je ook laten zien wat jou als werkgever uniek en aantrekkelijk maakt als werkplek.
4. Online Reputatie
Kandidaten lijken steeds meer op consumenten – ze onderzoeken potentiële werkgevers vergelijkbaar met de manier waarop ze onderzoek doen naar producten en diensten voordat ze overgaan op het kopen.
Zo willen kandidaten meer te weten komen over de cultuur van jouw bedrijf en hoe het is om bij jou als werkgever in dienst te treden vanuit het perspectief van een werknemer.
Net als bij consumentengedrag worden kandidaten sterk beïnvloed door anderen. Het is daarom verstandig om goed aan uw online reputatie te werken. Dit kan namelijk het omslagpunt zijn tussen het aannemen of verliezen van potentiële topkandidaten.
Zo kun je als werkgever overwegen om een online campagne te starten om werknemers, klanten en/of opdrachtgevers aan te moedigen om reviews te schrijven op jouw website, Google of Social Media platformen zoals Facebook.
5. Tekstberichten als communicatie-onderdeel
We leven in een wereld waar we bijna 24/7 verbonden zijn met onze smartphones. Dit kan in het voordeel van recruiters werken omdat je snel en eenvoudig kan communiceren en informatie uitwisselen met kandidaten via sms of Whatsapp.
Uit enquêtes is gebleken dat 88% van de kandidaten berichten via de smartphone tijdens de ‘kandidaat-reis’. als positief heeft ervaren.
We verwachten dat het gebruik van sms / whatsapp in het wervingsproces in 2019 nog verder zal toenemen. Berichten via smartphone kunnen worden gebruikt tijdens verschillende fasen van het wervingsproces. Zet je deze vorm van communicatie (nog) niet in? Dan loop je het risico kandidaten te missen of te verliezen.
Een ander belangrijk onderdeel van de communicatiestrategie is het personaliseren van jouw boodschappen richting de kandidaat. Als je de “ruis” van alle informatie die tegenwoordig bij kandidaten binnenkomt, wilt doorbreken, moet je in de berichtgeving een verbinding met hen proberen te maken. Recruiters die gepersonaliseerde berichten versturen, zullen (logischerwijs) hogere responspercentages zien.
6. Video-interviews
Volgens LinkedIn’s Global Recruiting Trends zei 52 procent van de respondenten dat “het interviewen van innovaties zeer belangrijk is voor de toekomst van de werving”. Terwijl we blijven zoeken naar manieren om het sollicitatieproces te verbeteren, wint het gebruik van video terrein. Uit casestudies van LinkedIn is gebleken dat bedrijven die video-interview mogelijkheid in hun sollicitatieproces hebben opgenomen, het volgende ervaren:
- Beter in staat zijn om vaardigheden te beoordelen
- Meer diversiteit in talentpool
- Positieve kandidaat-ervaring
Als je op zoek bent naar nieuwe en dynamische veranderingen in de manier waarop jij als werkgever de interviews benadert, kan het de moeite waard zijn om na te gaan of de mogelijkheid voor video-interviews geschikt zijn voor jouw bedrijf.
7. Boemerang – Soms is het gras niet groener
Werknemers die vertrokken zijn, maar ervoor kiezen om naar je terug te keren, kunnen een geweldige aanwinst zijn. Zij kennen het bedrijf, producten of diensten, cultuur en hebben waarschijnlijk nog steeds connecties met de huidige werknemers – wat hen allemaal direct productief kan maken.
Zo kun je als bedrijf social media (zoals Facebook en Linkedin) inzetten als hulpmiddelen om de communicatie met de werknemers na hun verhuizing te onderhouden. Het is een geweldige manier om betrokken te blijven en informatie te delen met voormalige werknemers die je graag terug wilt werven.
Het komende jaar ziet er interessant en uitdagend uit om te werven. We hopen dat deze recruitment trends en aanbevelingen je gaan helpen. Mocht je willen sparren over jouw manier van werven en selecteren, dan kom ik graag met je contact.