De uitdagingen van de Werving en Selectie van Millenials
Millenials beginnen zich inmiddels behoorlijk te manifesteren op de arbeidsmarkt. Hun mentaliteit en vaardigheden verschillen nogal van die van de babyboomers en zogeheten Generatie X-ers. Werkgevers kunnen met de werving en selectie-methoden van gisteren niet de beste jonge kandidaten meer aantrekken. Je moet deze ambitieuze mensen leren kennen voordat je weet hoe je deze millenials kunt bereiken.
Wie zijn deze millenials?
‘Millenial’ heeft veel verschillende betekenissen. Wij definiëren een millenial als mensen die geboren zijn tussen 1989 en 2002.
Het is een generatie die is opgegroeid in het digitale tijdperk, vol ambitie zit en over veel sociale vaardigheden beschikt. Vooral het opgroeien in een digitale wereld is een belangrijk gegeven en reden voor bedrijven om hun wervingsstrategie eens onder de loep te nemen om deze nieuwe generatie aan te spreken. Een groot deel van de millenials wordt de komende jaren actief op de arbeidsmarkt; het is daarom belangrijk voor werkgevers om zich nu te verdiepen en investeren in nieuwe werving-strategieën.
Om een nieuwe aanpak op te stellen is het belangrijk te weten waarin millenials verschillen van eerdere generaties:
Ambitie, normen en waarden komen op de eerste plaats, geld komt op de tweede
De millenials benaderen hun carrière anders dan de oudere generaties. Hun prioriteit is het vinden van een werkgever die innovatie en een bijdrage aan de samenleving stimuleert in plaats van een stabiele beloning. Om talent aan te trekken en te behouden, moeten bedrijven millenials laten zien dat het innovatief is en in lijn ligt met hun wereldbeeld. Millenials hechten meer waarde aan persoonlijke groei en vooruitgang dan aan stabiliteit en veiligheid.
Leerlingen die constant willen leren
Millenials zijn ambitieuze individuen en willen zoveel mogelijk ervaring opdoen in zo’n kort mogelijk tijdsbestek. Werkgevers en managers zullen de persoonlijke en arbeidsgerelateerde doelstellingen van millenials moeten begrijpen. Het is belangrijk om ze een gevarieerd takenpakket te geven en hen een constant gevoel van vooruitgang te geven.
Ze worden graag uitgedaagd door projecten die hun creativiteit stimuleert of die hen kunnen aanmoedigen om nieuwe manieren te vinden zodat het gewenste resultaat behaald kan worden. Ze hebben de neiging om internationaal te werken omdat ze zoveel mogelijk ervaring en vooruitgang willen opdoen.
Millenials gaan graag in een hoog tempo vooruit
Meestal wordt de vooruitgang in een carrière gemeten aan de hand van de senioriteit (hoe snel ga je van junior naar senior) en de hoeveelheid werkervaring gemeten in jaren. Ongekende loyaliteit is iets wat vroeger veel voorkwam; mensen die minimaal 10 jaar bij hetzelfde bedrijf werken was niet meer dan gewoon. Millenials denken anders; zij hechten meer waarde aan resultaat, en niet zozeer aan veiligheid zoals oudere generaties. Gevolg hiervan is dat millenials eerder overstappen van werkgever op het moment dat ze denken hierdoor sneller vooruitgang te boeken.
Millenials hebben behoefte aan flexibiliteit
Deze generatie heeft behoefte aan duidelijke instructies en een concreet doel. Als je ze een deadline geeft, wat is dan het uiteindelijke doel? De taken voor de deadline te volbrengen, nietwaar? Wat zou het er dan toe doen of ze thuis of in een koffiezaakje werken. Waar ze productiever zijn? Millenials houden ervan om taken op hun eigen manier uit te voeren en niet gemicromanaged te worden. Maak je niet te veel zorgen over het proces; geef ze de vrijheid die millenials denken nodig te hebben om hun taken te volbrengen.
Millenials hebben een ondernemersgeest
Zoals eerder vermeld zijn de oudere generaties erg loyaal. Millenials willen vooruit en zijn daarom bereid risico’s te nemen. Ze zijn over het algemeen ondernemender dan hun voorgangers. Volgens het onderzoek van Deloitte stelt 70% van de millennials zich voor om op een bepaald moment in hun carrière voor zichzelf te beginnen.
Profileer jezelf een werkgever
Het is vrij gemakkelijk voor deze technisch onderlegde individuen om – voorafgaand aan een sollicitatiegesprek – een volledig onderzoek te doen naar de positie, de interviewer en het bedrijf door slechts een paar klikken op het internet of andere bronnen.
Hierom; En kijkende naar de huidige staat van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat bedrijven zich positief profileren (employer branding) als werkgever. Zo is het o.a. van essentieel belang om te investeren in een progressieve werkomgeving om millenials te werven en te binden.
Wees voorbereid, de golf van ambitieuze jongeren zal de arbeidsmarkt binnenkort overspoelen. Bedrijven zullen moeten gaan werken aan een plan om aan deze veranderingen tegemoet te komen.